De eerste toepassing van LEDs in seinen was in de AHOB boomlampen. Op dat moment waren er alleen nog rode LEDs van voldoende lichtsterkte op de markt en werd allen in tunnels in Zwitserland gebruik gemaak van LEDs i.v.m. hun lange levensduur.
XC seinen met LED unit tot VRS
Even later volgden de LED units in de overweg knipperlichten (XC seinen). Ze vielen bij de overwegengroep bijzonder in de smaak, omdat het aan en uit gaan an een LED seinaspect zo abrupt was in vergelijking met de gloeilampen, die altijd wat voor en na gloeiden, mede om de levensduur te verlengen. Ze werden daarom als veel opvallender ervaren.
MF sein (dwergsein) met LED units. Foto VRS
In 2003 werden voor het eerst LED-seinen met lange levensduur toegepast, op Amsterdam – Utrecht. Speciale maatregelen bij ontwerp moesten voorkomen dat een defect in de elektronische aansturing van zo’n veiligheidscomponent tot een zgn. veiligheidsstoring leidt (bijv. een defect bij knipperen leidt tot continu branden) en dat er voldoende stroom liep om de lampbewaking circuits te laten werken. Die waren weliswaar niet nodig, maar zaten nou eenmaal in de beveiligingsschakelingen (B-relais, EBS en VPI) en het is niet aantrekkelijk bij vervangen van een lamp door een LED module gelijk ook de beveiliging te moeten aanpassen.
Voor de AY en MF seinen is een LED vervanger voor de gloeilamp (VIRLU) ontwikkeld en zijn ook Retrofit LED units beschikbaar waarmee een op een de gloeilamp kan worden vervangen.
Inmiddels zijn diverse baanvakken voorzien van LED-seinen, en wordt bij nieuwbouw vaak overgegaan tot het plaatsen van dit nieuwe type sein. Naast de 3 kleuren rood, geel en groen van de hooggeplaatste seinen en de dwergseinen worden tegenwoordig ook alle witte uitvoeringen in LED techniek geleverd zoals WIBR, WUBO, vertreklichten e.d. Ook de cijferbakken worden uitgerust met LED’s, waarbij led units die de lampen in de zgn Velsin bakken vervangen en een nieuwe generatie matrixsignaalgevers (MSGw2) bestaan.
NG seinen
Nieuwe Generatie LED sein foto ProRail
Ondanks dat de uitrol van ETCS is gestart, werkt ProRail sinds 2018 aan de invoering van een nieuwe generatie compacte lichtseinen die gebruik maken van LED aspecten geproduceerd door Pintsch Bamag. De LED module kan drie kleuren tonen en een snelheidsindicator kan worden toegevoegd. De lichtoutput is variabel en heet achtergrondschild heeft een witte reflecterende rand. Het is grappig dat daarmee zo’n honderd jaar na de introductie van de lichtseinen een kleurwisselaar op basis van moderne technologie weer zijn intrede doet.
Laatste aanpassing 16 juni 2023