ATB+ is een toevoeging aan ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG) en wordt gebruikt om op trajecten met ATB Eerste Generatie (ATB-EG) de in de boordapparatuur ingestelde maximumsnelheid tijdelijk te kunnen verhogen van 140 naar 160 km/h.
Deze toegevoegde functie alleen beschikbaar op de middensporen van de Schiphollijn (Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp) om de PBKA-treinstellen 160 km/h te kunnen laten rijden, de ontwerpsnelheid van de baan. Op de rest van het net is de maximumsnelheid voor ATB begrensd op140 km/h. Hiertoe zijn in de baan ATB-NG-bakens geïnstalleerd. Deze bakens sturen een special ATB NG telegram naar de trein. Bij ontvangst van dit telegram schakelt de treinapparatuur de maximum toegelaten snelheid omhoog naar 160 km/h.
Techniek
Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de PBKA-treinstellen ATBL treinapparatuur geïnstalleerd. ATBL combineert ATB-EG, ATB-NG, ATB VV en TBL als specifieke software applicaties. ATBL-treinapparatuur kan naast ATB-EG-informatie dus ook ATB-NG-informatie uit het spoor ontvangen. Op het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp kan via het spoor de ATB-EG-code 96 voor een maximumsnelheid voor 140 km/h gegeven worden, en via de ATB-NG-bakens het speciale ATB+-opschakelsignaal. Op basis van de combinatie van signalen bepaalt de ATB-apparatuur in de trein de maximumsnelheid op 160 km/h. Op de stuurtafel is een extra gele lamp met aanduiding '14' (140 km/h) aanwezig; de groene lamp licht pas op bij het actief worden van ATBM+ (160 km/h).
ATBL treinapparatuur PBKA
De TGV PBKA is uitgerust met ATBL, Indusi/LZB en TVM430/KVB. ATBL bevat zowel ATB als TBL functies. De PBKA heeft voor elke cabine 1 ATBL-kast. De kasten kunnen onderling geen informatie uitwisselen. De ATBL treinapparatuur bestaat onder meer uit:
- een ATBL-kast, waarin zich drie computers bevinden;
- antenne voor ATBNG (wordt ook voor TBL2 gebruikt);
- opneemspoelen voor ATB fase 4;
- cabineapparatuur (gedeeltelijk gemeenschappelijk met andere einbeïnvloedingssystemen);
- snelremcircuit;
- Buiten Bedrijf schakelaar (Z-ATBL);
- 8-standen schakelaar voor de instelling van het beschikbare “remvermogen” (Z-BG(IS)).
Het snelheidssignaal wordt verkregen van een centraal snelheids- en meetsysteem (ATESS), er is voor de ATBL geen aparte asgever. Buiten Nederland is een buitenlands beïnvloedingssysteem actief. De ATB is dan in de toestand “waakzaam buitenland”. Na het inzetten van de stuurstroom, het kiezen van 1500V NS (of 25 kV LN) bovenleidingsspanning en het selecteren van de stroomafnemer, komt de ATBL- apparatuur in de ATB-1e generatie stand (initialisatie). De treingegevens worden ingevoerd volgens de Data-invoer procedure. Bij het passeren van het eerste baken van ATBNG zal de apparatuur naar Nieuwe Generatie schakelen, als geen baken wordt gepasseerd zal ATB-1e generatie actief blijven.
Nadat een afstand van maximaal 10 meter is afgelegd wordt de initiële selectie bevroren: dit wil zeggen dat door middel van de bovenleidingsspanningskeuze niet meer van beïnvloedingssysteem kan worden gewisseld. (Dit kan bij stilstand nog wel via de zogenaamde handmatige selectie. Hiervoor dient de trein stil te staan en de rijrichtingkruk in de neutrale positie te staan. Door tegelijkertijd de knoppen ATBL en SOS-ATB te drukken wordt ATB actief
Bronnen en links:
ATB+ lemma wikipedia
Laatste aanpassing: 30 mei 2023