De overnames in de beveiligingssector leidde er met wat tussenstappen toe dat de Alstom vestiging in Bologna (voorheen SASIB een voormalige dochter van GRS International) het kenniscentrum voor interlocking binnen Alstom werd en GRS zich terugtrok op de Amerikaanse markt.
Alstom had toen een aantal productlijnen, VPI, SSI en CMT en ASCV, een door Alstom Bologna "vereuropeeste" uitvoering van VPI en Solid State Interlocking (SSI) het micro processor gebaseerde inerlocking systeem afkomstig uit de UK.
Vervolgens werd de ontwikkeling van Smartlock gestart, een Computer Based Interlocking (CBI) met een gemoderniseerd hardware platform dat nog steeds de NISAL-principes als veiligheidsconcept inzette. Daarbij kon nu ook voor de interface met de trackside elements het uit SSI bekende concept van Trackside Functional Modules (TFMs), via een datanetwerk gekoppelde decentrale objectcontrollers, gebruikt worden om op kabelkosten te besparen. Het platform was schaalbaar en werd als Smartlock 100 voor kleinere applicaties en Smartlock 200 en 300 voor grotere applicaties aangeboden.
Nadat de BB21 ontwikkelambities te ambitieus waren gebleken, werd in 2002 voor de Betuweroute en voor de Hanzelijn gekozen voor een op Smartlock 300 gebaseerde systeemarchitectuur. Op de Betuweroute werd in 2007 tussen Kijfhoek en Zevenaar Smartlock 300 als “puur ETCS Level 2 systeem zonder seinen” in combinatie met een Alstom RBC en Jade spoorstroomlopen in dienst gesteld. Tussen Rotterdam en de Maasvlakte op de Havenspoorlijn als een ETCS Level 1 systeem. De Hanzelijn werd in 2012 als mixed signalling systeem waarbij de Smartlock dus zowel met het RBC als met de conventionele ATB moest worden geïnterfaced.
Hanzelijn beveiligings context (c) Alstom
Net als zijn voorgangers berust de engineering voor een specifiek applicatie bij Smartlock op booleaanse vergelijkingen, die door de SML CLC (de Central Logic Computer) in Smartlock als failsafe boolean evaluator worden verwerkt. De veiligheid van de applicatie berust dus op de correctheid van de booleaanse vergelijkingen die door een toolset worden gegenereerd op basis van project input data en worden omzet in binaries die worden gebruikt om de SML te configureren met datacards. Die toolset is binnen Alstom wereldwijd vergaand gestandaardiseerd, al bestaan er meerdere varianten van het proces.
Smartlock 400 is een verdere ontwikkeling van het Smartlock product gebaseerd op een nieuw 2 uit 3 platform en inmiddels verschijnt aan de horizon alweer een M out of N platform.
Bronnen en Literatuur:
Kroniek van het seinwezen
The Challenge of the Hanzelijn, IRSE News 186
Diverse niet openbare BB21 en Mistral documenten presentaties
Laatste update 7 maart 2023