De Ebilock interlocking is een emplacementbeveiliging systeem van Bombardier (oorspronkelijk het Zweedse Ericsson, later AdTranz daarna Bombardier, dat nu is overgenomen door Alstom), ontwikkeld voor en met de Zweedse Spoorwegen. De eerste versies werden in 1978 in Zweden in dienst gesteld, inmiddels is het systeem in zijn 4e generatie. In Nederland komen Ebilock systemen voor op Amsterdam Utrecht Ebilock 950 sinds 2007, in 2011 in combinatie met ERTMS Level 2 mixed signalling, als lokale beveiliging van het opstelterrein Grote Binckhort (Ebilock 400 sinds 2014) en bij de RET op de Hoekse Lijn.
Het Ebilock veiligheidsprincipe berust op enkelvoudige hardware en een tweekanaals software met diversity (verschillende programma’s en data in beide kanalen). Om de beschikbaarheid te verhogen worden twee processors in een hot standby configuratie geplaatst.
De hardware bestaat uit een centrale interlocking module met objectcontrollers die centraal of decentraal geplaatst kunnen worden. De EBI-lock verzorgt de rijweg- en de beveilingslogica. Het is een Computer Based Interlocking (CBI). Bij ProRail bedient de treindienstleider de EBI-lock met behulp van procesleiding. Procesleiding heeft via een interface (koppeling) verbinding met de beveiliging. De interface bestaat uit twee computers. De ‘Koppeling BEV21 VPT’ (KBV) aan de procesleidingszijde en de ‘VPT Interface Adapter’ (VIA) aan de beveilingszijde.
Laatste aanpassing: 6 mei 2023
Ebilock
- Gegevens
- Categorie: Implementaties