ERTMS in Nederland
ERTMS NL
- Gegevens
- Categorie: ERTMS NL
Figuur 1 CSS architectuur vereenvoudigd. Originele figuur ProRail/Thales
Op 25 mei 2023 werd in een gezamenlijke presentatie van ProRail en Thales voor de IRSE Nederland iets meer verteld over het Central Safety System dat de kern van de Nederlandse ERTMS roll-out moet gaan vormen. De systeemarchitectuur van het ProRail Central Safety System bestaat uit een door Thales geleverd platform waarin het radio Block Centre (RBC) de PIPC (de Thales Interlocking), de Objectcontrollers (DCA), die de buiten apparatuur, zoals seinen, wissels, bestaande interlockings, spoorstroomlopen en assentellers aanstuurt en inleest.
Het bestaande verkeerssturingssysteem, aangeduid als Train Control System (TCS), bestaande uit Procesleiding (PRL) en ASTRIS hoort niet tot de CSS scope, maar wordt door ProRail aangepast en uitgebreid om met het CSS samen te werken.
ProRail vervangt de bestaande buitenapparatuur niet in dit project, in tegenstelling tot bijv. het ERTMS Programma in Denemarken, maar Thales levert wel ca 3000 nieuwe assentellers waarvoor ProRail al eerder een apart contract afsloot.
ProRail is in het hele project de systeemintegrator en ook eindverantwoordelijk voor de Safety Cases en certificeringen.
Het CSS communiceert via de PULSE applicatie met de ProRail asset management systemen.
Verder heeft de RBC zoals standaard is voor ETCS natuurlijk een verbinding met de treinapparatuur via GSM-R / FRCMS, het CSS met de switchable balises. De Objectcontrollers gebruiken het EULynx protocol in de communicatie met de buitenwereld, maar de interfaces binnen het CSS zijn kennelijk niet EULynx conform.
Railforge is de tooling waarmee in de toekomst de erkende ingenieursbureau’s in staat zullen zijn de data voor het CSS te genereren, in het kader van ProRail’s Open Engineering aanpak, waarbinnen Thales de tooling en de opleiding levert. De IBs zullen de configuratie van de Trackside Cubicles waarin de CSS de buitenapparatuur, inclusief de Object Controllers, assentellers, voeding en interfaces met de legacy systemen uitvoeren. Die cubicles worden naar verwachting volledig gemonteerd en getest door een nog te selecteren partij geleverd en door de aannemer geïnstalleerd en aangesloten.
Het CSS zal worden geïmplementeerd op een nieuw Customised Off The Shelf (COTS) platform bestaande uit HP servers die in een Prorail Data Center gehuisvest gaan worden, waarbij ProRail ICT de datacenters inclusief uitwijk) en de netwerkverbindingen gaat toeleveren. In totaal verwacht men 44 van die servers voor heel Nederland nodig te hebben, de Noordelijke nevenlijnen zouden op een set van 4, die kennelijk een standaard configuratie uitmaken, passen. De RBC en de PIPC (Interlocking) zijn virtuele applicaties die op een standaard HP server draaien, HIS en PULSE draaien op een aparte HP server.
Op dit moment hebben de eerste integratie testen van DCA met seinen en wissels plaatsgevonden in het Railcenter en verwachten Prorail en Thales in september in het integratielab bij Railcenter de eerste systeemintegratie testen te kunnen uitvoeren.
Bronnen en links:
IRSE NL lezing “CCS” 25 mei 2023